Πέμπτη, 29 Μαΐου 2014





Φωτογραφίες ανθρώπων, 3: Μία φωτογραφία νέων της ΕΠΟΝ και τρεις άλλες φωτογραφίες.*   Photographs of people, 3: one photograph of young men of EPON and three other photographs.  


                                         
                                                   Στον  Θεολόγο Ηλιάδη


Εικόνα 1. Νέοι της ΕΠΟΝ.



Σημείωση. Δεν υπάρχει κανένα στοιχείο για την παραπάνω φωτογραφία – δεν σημειώνεται κάτι στο πίσω λευκό μέρος της. Όμως, στο φτυάρι που κρατάει ο τρίτος νέος  από την πρώτη σειρά των ορθίων είναι γραμμένη με κιμωλία η λέξη ΕΠΟΝ. Ίσως, είναι Επονίτες κάποιας συνοικίας της Θεσσαλονίκης, οι οποίοι συμμετέχουν σε εξόρμηση της οργάνωσης για να καθαρίσουν ή να τακτοποιήσουν κάποιο χώρο. Έχουν ένα χειροκίνητο καρότσι και κρατούν φτυάρια και κασμάδες. Οι περισσότεροι φαίνεται να είναι μικρότεροι από είκοσι χρονών και όλοι είναι ντυμένοι με ό,τι υπάρχει – ό,τι έχει μείνει στις οικογένειες αυτή την περίοδο, μετά την κατοχή. Πρέπει να είναι χειμώνας του 1945 και, όποιοι έχουν, φορούν χιτώνιο ή παλτό. Αρκετοί χαμογελούν και όλοι σχεδόν δείχνουν χαρούμενοι που είναι μαζί και συμμετέχουν στην εκδήλωση.  




Εικόνα 2. Πέντε γυναίκες πλέκουν δαντέλα.


Σημείωση. Και σε αυτήν την φωτογραφία δεν υπάρχει κάποιο στοιχείο ταυτότητος. Στο πίσω μέρος είναι γραμμένες με μολύβι, κάτω από τα αρχικά τριών ονομάτων, τρεις στήλες με αριθμούς σαν να έπαιζαν χαρτιά και χρησιμοποίησαν το χαρτί για να σημειώσουν τις παρτίδες.
Πέντε γυναίκες έπλεκαν και κάποιος τις φωτογράφησε. Στήθηκαν μπροστά σε τοίχο, πατούν σε χώμα και είναι καλό ότι μπορούμε να διακρίνουμε τι ρούχα και τι παπούτσια φορά η καθεμία σε μία καθημερινή ημέρα της ζωής τους – μια φορά που δεν ετοιμάστηκαν για να βγουν φωτογραφία.
Από τις πέντε, κάποιος αργότερα πείραξε το πρόσωπο της μεσαίας με τρόπο που αυτό πλέον δεν φαίνεται. Αυτό μπορεί να σημαίνει δύο πράγματα, πρώτον: κάποιο παιδί αργότερα παίζοντας χάλασε το πρόσωπο και δεύτερο: μετά από καιρό, κάποιος/α ενήλικας δεν ήθελε να φαίνεται η συγκεκριμένη κυρία στην φωτογραφία. 






Εικόνα 3. Στο πίσω μέρος σημειώνεται: 25/9/[19]55, Ενθύμιον εγκαινίων Αυστρο-Ελληνική».

Σημείωση.  Ίσως πρόκειται για κάποιο καινούργιο χώρο στην Αυστρο-Ελληνική της Θεσσαλονίκης. Το πιθανότερο επίσης είναι, οι εικονιζόμενοι κύριοι και κυρίες να αποτελούν τμήμα του διοικητικού   προσωπικού της Εταιρείας.  

  



Εικόνα 4. Φωτογραφία γάμου.

Σημείωση. Και σε αυτήν την φωτογραφία δεν έχουμε στοιχεία ταυτότητος: δεν γνωρίζουμε τα ονόματα των νεονύμφων ούτε πότε και πού έγινε ο γάμος. Η φωτογραφία είναι τραβηγμένη, μετά το μυστήριο, πιθανόν μπροστά στο σπίτι του γαμπρού. Όπως πάντα στην πρώτη σειρά στέκονται τα μικρά παιδιά, μπροστά - στο κέντρο - το ζεύγος και στο πλάι και πίσω οι προσκεκλημένοι: οι συγγενείς και οι φίλοι. Η χαρά και το χαμόγελο τους κάνει όλους όμορφους. Ξεχωρίζω τις δύο κυρίες στο δεξιό της φωτογραφίας και μία τρίτη στο κέντρο πάνω από την νύφη: είναι οι μόνες που φορούν μαντίλια στο κεφάλι – και είναι ίσως η παλαιότερη γενιά των εικονιζομένων.   
  


Υ.Γ. Πώς σχηματίζεται μία συλλογή Ι.

Υπάρχουν συνάδελφοι, οι οποίοι με διαφόρους τρόπους με βοηθούν στην συγκέντρωση του υλικού που συλλέγω. Ο κ. Θεολόγος Ηλιάδης, παλαιοβιβλιοπώλης, είναι ένας από τους μονιμότερους υποστηρικτές της προσπάθειας που κάνω. Αυτή τη φορά μου επέτρεψε να κοιτάξω έναν αριθμό φωτογραφιών, τις οποίες μόλις είχε αποκτήσει και ακόμα δεν είχε προλάβει να αποφασίσει εάν ο ίδιος θα κρατήσει και ποιες από αυτές. Πήγα να τις δω στο διπλανό κατάστημα άλλου συναδέλφου μας, του κ. Λεωνίδα Φιλίππου. Του έδειξα την πρώτη φωτογραφία, από τις παραπάνω, και του είπα ότι είναι πολύ όμορφη, αλλά δεν σημειώνεται τίποτε επάνω της, επομένως δεν ξέρουμε ποιοι είναι οι εικονιζόμενοι. Ο Λεωνίδας την κράτησε στα χέρια του για λίγο και μου έδειξε πού είναι γραμμένη η λέξη ΕΠΟΝ. Στην συνέχεια τις 4 φωτογραφίες, που ξεχώρισα, τις έδειξα στον Θεολόγη και του είπα να κρατήσει εάν θέλει κάποια/ες και να μου πουλήσει τις υπόλοιπες. Η απάντησή του ήταν ότι μπορώ να τις κρατήσω όλες και η αξία τους είναι 1 ευρώ.  
Θέλω, επομένως, να τον ευχαριστήσω για τον τρόπο που πάντα μου φέρεται και να του αφιερώσω τις φωτογραφίες στην θέση τους εδώ καθώς και το μικρό κείμενο των σημειώσεων.   

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου